• Με νέα ΚΥΑ που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ στις 30 Ιουνίου, τίθενται σε ισχύ οι λεπτομέρειες εφαρμογής του τέλους ανά επιβάτη κρουαζιέρας • Προβληματισμός σε Ρόδο, Κω και Πάτμο
Στις 30 Ιουνίου 2025 δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β’ 3343) η Κοινή Υπουργική Απόφαση με αριθμό 3133.1/45989/2025, η οποία καθορίζει το πώς, πότε και από ποιους θα εισπράττεται το τέλος κρουαζιέρας – ένα μέτρο που έχει προκαλέσει αναταράξεις στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού, και κυρίως στα νησιά με υψηλή επισκεψιμότητα, όπως η Ρόδος, η Κως και η Πάτμος.
Με την υπογραφή τεσσάρων υπουργείων (Οικονομίας, Εσωτερικών, Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, Τουρισμού), η ΚΥΑ έρχεται να εφαρμόσει το άρθρο 27 του νόμου 5162/2024, βάζοντας σε τροχιά υλοποίησης έναν μηχανισμό φορολόγησης των επιβατών κρουαζιέρας που αποβιβάζονται στα ελληνικά λιμάνια. Η εφαρμογή ξεκινά στις 21 Ιουλίου 2025, με τη λειτουργία σχετικής ηλεκτρονικής εφαρμογής του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Τι προβλέπει η ΚΥΑ
Το τέλος αφορά κάθε επιβάτη που αποβιβάζεται από επαγγελματικό πλοίο αναψυχής που πραγματοποιεί περιηγητικά ταξίδια (κρουαζιέρες), και διαμορφώνεται ανάλογα με τον προορισμό και την εποχή:
• 20 ευρώ ανά επιβάτη για αποβιβάσεις από Ιούνιο έως Σεπτέμβριο σε Μύκονο και Σαντορίνη
• 5 ευρώ στους υπόλοιπους λιμένες, συμπεριλαμβανομένων των νησιών της Δωδεκανήσου
• Χαμηλότερες χρεώσεις (3, 1 ευρώ) προβλέπονται εκτός αιχμής
Το τέλος δεν επιβαρύνεται με ΦΠΑ και καταβάλλεται από την εταιρεία κρουαζιέρας, τον ναυτικό πράκτορα ή τον εκπρόσωπό της, μέσω ηλεκτρονικού παραβόλου με τίτλο “Tourism Sustainability Fee”.
Η είσπραξη θα γίνεται ανά τρίμηνο, με προθεσμίες τον Ιανουάριο, Απρίλιο, Ιούλιο και Οκτώβριο. Τα έσοδα διανέμονται ισομερώς σε τρεις τομείς:
• Δήμους όπου βρίσκονται λιμάνια αποβίβασης
• Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπ. Ναυτιλίας
• Τακτικός προϋπολογισμός Υπουργείου Τουρισμού
Οι επιπτώσεις στα νησιά της Δωδεκανήσου
Η Ρόδος, η Κως και η Πάτμος βρίσκονται ψηλά στον χάρτη των αφίξεων κρουαζιέρας. Μόνο το 2024, η Ρόδος υποδέχθηκε πάνω από 300.000 επιβάτες, ενώ Πάτμος και Κως προσέλκυσαν δεκάδες χιλιάδες επιβάτες κρουαζιέρας — με σαφή δυναμική ανόδου.
Η επιβολή του τέλους θεωρητικά φέρνει ένα νέο κανάλι εσόδων για τους τοπικούς δήμους. Ειδικά για τη Ρόδο και την Κω, που ήδη αντιμετωπίζουν φαινόμενα υπερτουρισμού σε ορισμένα σημεία, η δυνατότητα αξιοποίησης των χρημάτων για έργα υποδομής είναι ένα θετικό βήμα.
Όμως, ο αντίλογος είναι ισχυρός: φορείς του τουρισμού κάνουν λόγο για ανεπαρκή διαβούλευση, ενώ εταιρείες ζητούσαν την αναβολή του μέτρου για το 2026. Στελέχη του χώρου προειδοποιούν πως το κόστος ανά πλοίο – σε συνδυασμό με τα ακριβότερα καύσιμα λόγω EU ETS και FuelEU – ενδέχεται να καταστήσει την Ελλάδα λιγότερο ελκυστική και να οδηγήσει σε μεταφορά δρομολογίων εκτός Μεσογείου.
Ένα μέτρο με δύο όψεις
Η ΚΥΑ έρχεται σε μια χρονική στιγμή που ο τουρισμός κρουαζιέρας στην Ελλάδα καταγράφει ιστορικά ρεκόρ. Το 2024, σχεδόν 8 εκατομμύρια επιβάτες αποβιβάστηκαν σε 48 ελληνικά λιμάνια. Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι ένα μέρος αυτής της τεράστιας ροής πρέπει να αποδίδει ανταποδοτικά στην τοπική κοινωνία.
Ωστόσο, η απουσία σαφών εγγυήσεων για το πού και πώς θα αξιοποιηθούν τα χρήματα δημιουργεί ανησυχία. Στελέχη της αγοράς ζητούν διαφάνεια και στοχοθέτηση: οι πόροι να πάνε αποκλειστικά σε έργα που λύνουν προβλήματα όπως τα κορεσμένα λιμάνια, οι ελλείψεις σε μεταφορές και αποχετευτικά συστήματα, ειδικά στα μικρότερα νησιά.
Τι μένει να φανεί
Η έναρξη εφαρμογής της ΚΥΑ στις 21 Ιουλίου θα αποτελέσει ένα τεστ λειτουργικότητας για την ψηφιακή υποδομή του Υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά και ένα πολιτικό στοίχημα: μπορεί το μέτρο να αποδώσει έσοδα χωρίς να εκτροχιάσει την αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής κρουαζιέρας;
Για τα νησιά της Δωδεκανήσου, το τέλος μπορεί να γίνει είτε εργαλείο για στοχευμένες παρεμβάσεις είτε ένα επιπλέον εμπόδιο σε έναν κλάδο που βρίσκεται ήδη σε πίεση. Το αν θα είναι «βαρίδι» ή «μοχλός» για την τοπική ανάπτυξη, θα το δείξουν οι πρώτοι μήνες εφαρμογής.
Πηγή:www.dimokratiki.gr