Αξιολόγηση Δημόσιων Υπηρεσιών
Τον περασμένο μήνα και συγκεκριμένα από τις 06 Μαΐου μέχρι και τις 31 Μαΐου 2025
διεξήχθη από το επιτελικό κράτος έρευνα – αξιολόγηση των δημόσιων υπηρεσιών από τους
Έλληνες πολίτες. Η ελληνική κυβέρνηση παρουσίασε την έρευνα σε ιδιαίτερη τελετή και με
ιδιαίτερη περηφάνια για το επίτευγμά της, ισχυριζόμενη ότι η έρευνα αυτή έχει σκοπό την
αποτύπωση της κατάστασης και της άποψης των Ελλήνων πολιτών για τις Δημόσιες
Υπηρεσίες.
Ποιες δημόσιες υπηρεσίες υποβλήθηκαν σε αξιολόγηση, είναι το πρώτο ζητούμενο. Η
«Έκθεση Αξιολόγησης Δημόσιων Υπηρεσιών», βρίσκεται αναρτημένη στο site του
Υπουργείου Εσωτερικών. Η έκθεση αναφέρει τις υπηρεσίες οι οποίες υποβλήθηκαν σε
αξιολόγηση και δίνει αναλυτικά στοιχεία για το δείγμα και την κατανομή του, ανά ηλικιακή
ομάδα και ανά περιφέρεια. Επιλέχθηκαν προς αξιολόγηση ελάχιστες κρατικές υπηρεσίες,
ψηφιακές υπηρεσίες, καθώς και υπηρεσίες που παρέχονται από τους Ο.Τ.Α. α’ και β’
βαθμού. Σχετικά με την επάρκεια του δείγματος δεν θα εκφέρουμε άποψη. Η απάντηση
πρέπει να δοθεί από Μαθηματικούς. Όμως μια αξιολόγηση υπηρεσιών προκειμένου να είναι
αξιοποιήσιμη, θα πρέπει αν μη τι άλλο να έχει διάρκεια. 25 ημέρες είναι ανεπαρκείς. Εκτός
και πρόκειται για δημοσκόπηση. Σε αυτή την περίπτωση ίσως θα πρέπει να αλλάξει ο τίτλος
της Έκθεσης προκειμένου να αντικατασταθεί η λέξη «Αξιολόγηση»…
Οι κρατικές υπηρεσίες που αξιολογήθηκαν είναι: η ΑΑΔΕ, το e-ΕΦΚΑ, το Κτηματολόγιο, η
ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ), οι Υπηρεσίες αδειών διαμονής αλλοδαπών και η Αστική Συγκοινωνία
Αττικής και Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ανεξάρτητες αρχές, για Α.Ε. του δημοσίου και
Αστική Συγκοινωνία Αττικής και Θεσσαλονίκης. Παντελής απουσία του κοινοβουλευτικού
έργου, των Υπουργείων, των Νοσοκομείων και λοιπών δομών υγείας, της Παιδείας, της
Δικαιοσύνης, της Πολιτικής Προστασίας, των υπεραστικών συγκοινωνιών (π.χ. τρένα),κ.ο.κ.
Για ποιο λόγο αξιολογήθηκαν μόνο οι υποδομές των κτιρίων α/βάθμιας και β/βάθμιας
εκπαίδευσης και δεν αξιολογήθηκε η εκπαίδευση στο σύνολό της και το Υπουργείο Παιδείας;
Για ποιο λόγο αξιολογήθηκαν οι αστικές συγκοινωνίας Αθήνας Θεσσαλονίκης, όχι όμως οι
υπεραστικές συγκοινωνίες (π.χ ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.). Η Ελληνική Κυβέρνηση με την έκθεση αυτή
αξιολογεί μόνο τις υπηρεσίες που δεν είναι υπό την άμεση εποπτεία της. Μήπως πριν από
όλα θα έπρεπε να αξιολογήσει τις υπηρεσίες της κεντρικής κυβέρνησης;
Αξιολογήθηκαν ψηφιακές υπηρεσίες. Ομολογουμένως πρόκειται για υπηρεσίες, οι οποίες
έχουν δώσει αρκετές λύσεις στη καθημερινότητα και την γραφειοκρατία. Όμως είναι ατυχής
η αξιολόγηση διαφορετικών δομών στην ίδια έρευνα – μελέτη διότι γίνεται αναπόφευκτα
σύγκριση. Η αξιολόγηση των ψηφιακών κρατικών υπηρεσιών θα έπρεπε να γίνει ανεξάρτητα
και συγκριτικά με άλλες ψηφιακές υπηρεσίες του, όπως π.χ. του Τ.Ε.Ε. του ΥΠ.ΕΝ, ιδιωτικές
πλατφόρμες κ.ο.κ. Γιατί όμως επιλέχθηκε η αναπόφευκτη σύγκριση της πλατφόρμας gov.gr
με την ποιότητα του οδικού δικτύου (για παράδειγμα); Μήπως για να προβληθεί το έργο της
κυβέρνησης στον τομέα αυτό και να επιρριφθούν οι ευθύνες του συνόλου των κακής
διακυβέρνησης αποκλειστικά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση;
Σε ότι αφορά στην αξιολόγηση τοπικά των υπηρεσιών. Αναρωτιόμαστε εάν ήταν ποτέ
δυνατό η Πολεοδομία του Δήμου Ρόδου να βαθμολογηθεί με κάτι περισσότερο από την
τελευταία θέση, μόλις ένα μήνα μετά την αποκάλυψη του κυκλώματος διαφθοράς. Τι
αποτέλεσμα θα είχε εάν η έρευνα αυτή γινόταν τον Ιανουάριο; Μήπως γι’ αυτό η διάρκεια
(ένα έτος και όχι 25 μόλις μέρες) που προαναφέρθηκε είναι σημαντική; Ακόμα και η
αποσπασματική χρήση των αποτελεσμάτων συγκριτικά μεταξύ των Δήμων, τίθεται υπό
αμφισβήτηση: Απορίας άξιο είναι πως οι περισσότεροι Δήμοι Αττικής (Φυλής, Γλυφάδας,
Παπάγου, Αλίμου, Νέας Σμύρνης αξιολογήθηκαν στους «Χώρους Στάθμευσης» καλύτερα
από τον Δήμο Ρόδου, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται όλο το νησί της Ρόδου…
Με το παρόν Δελτίο τη Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ Δωδεκανήσου δεν επιθυμεί να εκθειάσει τις
Δημόσιες Υπηρεσίες και να κατακρίνει τα αποτελέσματα της «Αξιολόγησης Δημόσιων
Υπηρεσιών». Είναι σίγουρο ότι οι Δημόσιες Υπηρεσίες έχουν αρκετά προβλήματα στη
λειτουργία τους και οι παρεχόμενες υπηρεσίες στον πολίτη σε αρκετές των περιπτώσεων
στερούνται σε ποιότητα και αποτελεσματικότητα. Σε αυτό όμως η παρούσα Ελληνική
Κυβέρνηση, αλλά και οι προηγούμενες αυτής, φέρουν μέγιστη ευθύνη. Παραθέτουμε κάποια
στατιστικά στοιχεία για Μηχανικούς Δημόσιους Υπάλληλους. Ο αριθμός Μηχανικών
Δημόσιων Υπαλλήλων έχει μειωθεί κατά 30% τα τελευταία 10 χρόνια στη Δωδεκάνησο αλλά
και Πανελλαδικά. Ο μέσος όρος ηλικίας των Μηχανικών Δημόσιών υπαλλήλων είναι άνω των
50 ετών. Προσλήψεις γίνονται ελάχιστες. Οι απολαβές των Μηχανικών Δημοσίων
Υπαλλήλων είναι οι κατώτερες, με διαφορά, στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Νεοπροσληφθέντες
μηχανικοί παραιτούνται ή δεν αποδέχονται τη θέση όταν διαπιστώσουν τις ευθύνες, τον
όγκο εργασίας και τις απολαβές τους. Αποτέλεσμα των προαναφερθέντων, η υποστελέχωση.
Γεγονός που γνωρίζει καλά η Ελληνική Κυβέρνηση (έχει αποσταλεί σωρεία επιστολών από
την Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ), αρνείται όμως να αντιμετωπίσει σοβαρά. Οι ΥΔΟΜ, για παράδειγμα,
έλαβαν πανελλαδικά χαμηλότατη βαθμολογία. Σε 325 Δήμους της χώρας λειτουργούν 179
ΥΔΟΜ. Κάποιες εξ αυτών υποστηρίζουν Δήμους (έως και 9 επιπλέον) πέραν αυτού που
ανήκουν. Κάποιες άλλες, λειτουργούν με 1 ή 2 Μηχανικούς. Πέραν της υποστελέχωσης
μεγάλο πρόβλημα είναι η υλικοτεχνική υποδομή: Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές παρωχημένης
τεχνολογίας, μη παροχή μεταφορικών μέσων για αυτοψίες, αποζημίωση για εκτός έδρας
μετακινήσεις κάτω του κόστους κ.ο.κ. Και μέσα σε όλα αυτά η μετακύληση των ποινικών
ευθυνών από το κράτος στον Δημόσιο Υπάλληλο Μηχανικό άνευ ουσιαστικής νομικής
υποστήριξης.
Η Αξιολόγηση των Δημόσιων Υπηρεσιών από τους πολίτες και η Αξιολόγηση των
Δημόσιων Υπαλλήλων δεν αποσκοπεί στην βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών. Η Ελληνική
Κυβέρνηση δεν χρειαζόταν την «Αξιολόγηση των Δημόσιων Υπηρεσιών» για να γνωρίσει τις
παθογένειες των δημόσιων υπηρεσιών. Εξάλλου δεν προέβη σε ουσιαστική και πλήρη
«Αξιολόγηση των Δημόσιων Υπηρεσιών». Αντιθέτως, βάζοντας η ίδια τους όρους,
επιλέγοντας η ίδια ποιος θα αξιολογηθεί και πότε, γνωρίζοντας εκ των προτέρων το
αποτέλεσμα, σκοπός της ήταν ένα ακόμα επικοινωνιακό «παιχνίδι», μια αποποίηση των
ευθυνών της και μια παραπλάνηση της κοινής γνώμης σχετικά με το ποιος ευθύνεται για την
κατάσταση του ελληνικού δημοσίου και των υπηρεσιών του. Και σε επόμενο στάδιο της
ανοίγεται ο δρόμος για την συνέχιση των αποκρατικοποιήσεων, τη μεταφορά των ΥΔΟΜ
από τους Ο.Τ.Α. σε Υπουργείο κ.ο.κ.
Η Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. Δωδεκανήσου εκτιμά ότι η «Αξιολόγηση των Δημόσιων Υπηρεσιών» δεν
έδωσε κάποια ουσιαστικά έγκυρα αποτελέσματα, ούτε μας γνωστοποίησε κάτι που δεν
γνωρίζαμε. Σχετική «αποτελεσματικότητα» έχει και το σύστημα στοχοθεσίας – αξιολόγησης
δημοσίων υπαλλήλων του Ν.4940/2022, το οποίο έως και σήμερα δεν έχει να παρουσιάσει
κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα, ενώ έχει προσθέσει ανούσιο φόρτο εργασίας που αφορά
στην εφαρμογή του ίδιου του συστήματος. Η Ελληνική Κυβέρνηση αντί να αναλώνεται σε
επικοινωνιακά τεχνάσματα, καλό είναι να σκύψει σοβαρά στα προβλήματα των δημόσιων
υπηρεσιών, τα οποία γνώριζε και γνωρίζει και σε συνεργασία με τους Δημόσιους Υπάλληλους
να προσπαθήσει να τα επιλύσει. Η Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ ήταν είναι και θα είναι πάντα στη διάθεση
της πολιτείας προς την κατεύθυνση αυτή.
Για το Δ.Σ.
Η Πρόεδρος
Μίκα Μιχαλάκη
Αρχιτέκτων Μηχανικός
Ο Γενικός Γραμματέας
Φιλήμων Φραντζής
Μηχανολόγος Μηχανικός